22 de jul. 2016

• Puigmal-Santuari de Núria: 1'30h
  • Santuari de Núria Fontalba: 1h

0_E25_Puigmal

Ens trobem davant d'una de les excursions més emblemàtiques del nostre país, El Puigmal, cim dels Pirineus Orientals, muntanya de pelegrinatge, i mirador privilegiat de mig Catalunya.
Hi ha diverses rutes per fer el cim, però la que us proposem, és a parer nostre la més maca i variada, ja que es tracta d'una circular que surt de Fontalba, fa cim per un costerut i zig-zaguejant sender, baixa per l'ampla i verda Coma de l'Embut fins al Santuari de Núria, i torna fins a Fontalba tot resseguint les corbes de nivell.
La recomanació que fem, és fer nit a Fontalba: és un mirador natural al qual hi arribarem per una pista de terra d'onze quilòmetres en estat regular, i que ens dóna unes vistes realment privilegiades, amb la plana de Vic, Montserrat i El Montseny als nostres peus.
Cal sortir aviat, tot just despunti el sol, ja que la pujada tot i ser ràpida és dura, i transcorre i tota per la solana.

Agafarem el corriol que surt de Fontalba (2070m), i començarem a sumar alçada ràpidament, per un caminet que va fent zig-zag, i que no en donarà ni un metre de descans fins a superar el Cim de la Dou, a 2459, i arribar al Coll del Borrut, una esplanada ventosa i ampla, que ens permet veure vistes fins a La Molina i La Cerdanya. Un cop aquí, ens espera al davant el que es veu des d'aquest punt, com una paret mig tartera, mig carena, que serà l'últim tram per culminar la muntanya. Puja amb ganes i sense encantar-se, i mentre anem deixant a la nostra dreta ens queden els escarpats Cingles de Salsofragi, no ens n'adonarem, i després de passar pel centre d'un petit fossat en forma de "U", ens apareixerà, allà al davant a uns 200 metres el cim del Puigmal amb els seus orgullosos 2911 metres d'altitud.
L'indret es mereix una parada de contemplació a tota la basta extensió de muntanyes, valls, i mars de núvols que es va desplegant des dels nostres peus fins a França endins cap al nord, cap al Canigó a l'Est, El Montseny i Montserrat al Sud i La Cerdanya amb el Pirineu Occidental al seu darrere cap a l'Oest.

La baixada, si ens agrada córrer per la muntanya és ràpida i espectacular, en canvi si som senderistes, podrem fer-la xino-xano primer per una inclinadíssima i erosionada tartera, i després per la formosa i verda Coma de l'Embut, casa de marmotes entre altres espècies, que segur que sentirem xisclar. El Torrent de la Coma de l'Embut va paral·lel a nosaltres tot fent bonics salts d'aigua, i anirem alternant el costat a mesura que anem baixant.
Un cop al Pla del Sarronar, ens trobem amb una bifurcació: els dos camins van al Santuari, però nosaltres preferim escollir el de la dreta per la seva bellesa, i creuar el Pla de l'Ortigar, des d'on ja veurem el Santuari de Núria, amb tota la seva part lúdic-esportiva al darrere d'aquest.

Baixarem fins a ell en un tancar i obrir d'ulls per un corriol de muntanya que va baixant fent esses per un bosc de Pi Negre, cosa que ja ens informa que hem, baixat de cota, i que els boscos tornen a ser els protagonistes
El Santuari de Núria, és un lloc ideal per anar en família, s'hi pot pujar pel Camí Vell, o bé amb el famós Cremallera de Núria, la línia del qual va tenir el primer viatge de prova el 30 de desembre de 1930, amb una locomotora de vapor que provenia de Montserrat. Hi podrem trobar Hotel, alberg, restaurants, botigues de queviures i records, i un ampli ventall d'activitats, no només d'hivern amb la seva estació d'esquí, sinó també a l'estiu, amb rutes a cavall, segways, barquetes per l'estany...
Segurament haurem parat un moment a l'esplanada de gespa que corona l'estany, i és un bon punt per fer-ho, ja que la ruta ja està prop de la seva fi.

Vorejarem l'estany per la seva dreta, i en dirigirem cap a La Creu d'en Riba, punt on trobarem els indicadors de Fontalba, que ens indiquen que està a 1h 10m d'aquest punt. El primer tram guanya alçada força ràpid per un fressat caminet que puja fent esses, per dur-nos des de la cota 1970, fins a la 2100, la qual ja no deixarem, metres amunt metres avall, ja fins al final.

El recorregut és tant ràpid com bonic, amb les Gorgues deNúria i el Cremallera al fons de la Vall a la nostra esquerre, i els vessants costeruts del Puigmal a la nostra dreta. Ja només ens quedarà seguir caminant una breu estona, fins que al nostre davant, ja albirarem Fontalba, punt culminant de la nostra excursió, i lloc ideal per asseure'ns a afluixar-nos el calçat, i pensar en la ruta que acabem de fer mentre deixem perdre la vista comarques enllà.

Recomanem dur la guia excursionista d'Editorial Alpina, la podeu trobar clicant a la imatge:

Unknown ha dit...

Hola, per dormir a Fontalba què recomaneu? gràcies

Enric ha dit...

Hola Glò ortiz!
Nosaltres el que recomanem és poder anar en caravana, en tenda tipu Maggiolina damunt del cotxe o en cas de no tenir-ne, pernoctar en tenda de campanya. És un indret que ón val la pena gaudir de les vistes i la tranquilitat, i ón un sopar a la llum de la lluna no té preu!
Un altre punt a favor de dormir-hi és poder començar a caminar abans que surti el sol sense haver de matinar.
Handicap: alerta si fa vent, potser realment molt fort!
Esperem que ho gaudiu tant com nosaltres ho hem fet.