26 de març 2012

Tregurà de Dalt -Castell dels Moros

Activitat: senderisme
aprop de  Tregurà de Dalt, Catalunya (España)
Distància recorreguda: 9,21 quilòmetres
Altitud mín: 1.380 metres, màx: 2.103 metres
Desnivell acum. pujant: 721 metres, baixant: 721 metres
Grau de dificultat: skill Fàcil
Data:  març 06, 2012
Finalitza al punt de partida (circular):
Coordenades: 172

La següent ruta que us entreguem, es una d'aquelles que transcorre al voltant de considerables cims, però alhora es de curta durada i distància, per a que es pugui fer en família, acompanyats de nens relativament petits.
Sortirem de Tregurà de Dalt, i agafarem el  corriol marcat que anirà guanyant alçada tot fent zig-zags per guanyar alçada a través dels camps, fins que arribarem, al cap de poca estona a la creu de fusta, un indret fantàstic per a veure tota la llargada de la vall des d'on em vingut en cotxe.

creu de fusta

pujada per on anem ascendint

A partir d'aquest punt, el corriol va fent amunt tot creuant les "esses" que va fent el camí principal, per on passen els vehicles, i nosaltres l'únic que haurem de fer és anar seguint el nostre sender, el qual ens durà fins a un abeurador de bestiar.

abeurador

En menys de cinc minuts ja estarem a la pista principal de nou, i  aquesta vegada, en comptes de creuar-la, l'agafarem durant uns instants, fins que veiem, a la nostra dreta, un trencall en pujada, amb l'accés de vehicles prohibit. És aquest el que agafarem, i començarem a fer via fins arribar, tot vorejant el vessant oest del turó, a la Collada del Moro, a 2088 metres, i des d'on veurem, just al nostre darrere, i capa on ara ens dirigirem en breu estona, el Castell dels Moros.

L'ascenció al Castell dels Moros, que farem en cinc minuts, la podem fer frontalment, on podrem disfrutar d'algun punt de grimpada gens complicat, o per contrari per la seva dreta, vorejant a així en pocs metres, la seva part més esquerpada. Un cop a dalt, si anem amb nens em d'estar alerta, ja que el que sembla un turó sense perill, es converteix pel seu vessant Est, en una caiguda de forces metres a una tartera fins al fons de la vall, tot i així, no te cap tipus de perill sabent aquest apunt.

caiguda pel vessant Est

Panoràmica del Balandrau i el Fontlletera (d'esquerre a dreta)

La panoràmica que tenim des del petit cim es grandiosa, ja que ens trobem just davant del mur de pics, que va des del Balandrau fins al Gra de Fajol, passant pel Fontlletera i al darrere, cap a on ara ens dirigirem per tornar al punt d'inici, la vall, de la qual no en distingim el fons, que anteriorment veiem des de la creu de fusta, tota guardada per les dues serralades que li fan de límits a cada extrem.
Per a iniciar la tornada de l'excursió, anirem carenejant cap al Sud, direcció la creu de fusta, i quan arribem a la pista principal, tot just passat l'últim turó, anomenat Torroella de Dalt, ja reprendrem de nou la marxa sobre el corriol, per on haurem pujat anteriorment, i per on arribarem a Tregurà de Dalt de nou, en poca estona.

Es una excursió ràpida de fer, o si més no accessible a tots els públics, i que sorpren per la forma del turó del Castell dels Moros, que sorgeix d'enmig d'una desgastada carena, amb un estany pirinenc als seus peus, on s'abeuren les eugues i poltres, les quals si estem de sort podrem veure.